Положення
Виховання щирого патріота нашої Батьківщини, активного громадянина, формування духовного світу людини, системи її моральних цінностей, не можливі без виховання любові до того куточка землі, де людина народилася або ж знаходиться на певному відрізку життя.
Цю думку підкреслює Геннадій Бондаренко, відомий український історик і краєзнавець сучасності, вважаючи , що духовне обличчя особистості, її внутрішня культура складаються завжди на тлі малої батьківщини, під впливом тієї краси, яка закладена в природі, культурі, в історичній пам’яті поколінь. Адже, як говорить народна мудрість, чим глибше коріння дерева, тим вище його гілля.
Звичайно, основним інститутом, що забезпечує організацію й функціонування всієї системи формування патріотичних якостей, є держава, але важливу роль в цьому процесі відіграють й освітні установи. В.О Сухомлинський вважав, що одне із найважливіших завдань вчителів полягає у тому, щоб розкрити перед учнями всі джерела, якими живиться велике почуття любові до Батьківщини. Й одним з таких джерел є музеї. Діяльність музеїв є невід’ємною частиною навчально-виховного процесу.
Саме з метою формування у молодого покоління національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, забезпеченню духовної єдності поколінь, нерозривності минулого, сьогодення та майбутнього Батьківщини в Державному професійно-технічному навчальному закладі Заліщицьке ВПУ в 2008 році була створена музейна кімната. Ідея її створення прийшла у процесі багаторічної цілеспрямованої систематичної, творчої пошуково-дослідницької та експозиційної роботи.
На сучасному етапі музейна кімната Заліщицького ВПУ є своєрідною творчою лабораторією виховання і навчання молоді, метою діяльності якої є залучення учнів до вивчення та збереження історико-культурної спадщини свого народу, формування освіченої творчої особистості.
Головними завданнями в роботі музею є:
- сприяння удосконаленню навчально-виховного процесу навчального закладу;
- розширення і поглиблення загальноосвітньої й професійної – технічної підготовки учнівської молоді засобами позакласної, позаурочної роботи роботи;
- розвиток творчих інтересів до пошукової, краєзнавчої, науково-дослідницької, художньо-естетичної роботи;
- формування в молодого покоління розуміння взаємозв’язку минулого, сучасного і майбутнього України;
- допомога педагогічному колективу училища у впровадженні нових нетрадиційних форм роботи на уроках;
- проведення культурно-освітньої роботи.
робота в музеї проводиться за такими напрямками:
- організація дослідницької різноманітної діяльності як учнів, так і педагогів
училища ;
- створення і поповнення експозицій, тематичних кутків, виставок;
- проведення освітньо-виховної роботи серед учнівської молоді;
- надння матеріалів музею для використання в навчально-виховному процесі.
У практиці викладачів навчального закладу проведення уроків з історії безпосередньо в музеї. Форми і методи використання матеріалів музейної кімнати надзвичайно різноманітні. Під час таких уроків вчитель може сам вести розповідь, використовуючи експонати музею, а можливий й інший варіант – коли учні самі виступають з короткими повідомленнями. В музеї уроки можна проводити у формі бесіди, лекції, навіть діалогу, ставлячи проблемні запитання і задачі, при цьому демонструючи пам’ятки.
Кожен урок, що проводиться у музеї, – це глибоко продуманий крок на шляху формування в учнів здатності до кращого сприйняття та засвоєння історичного матеріалу, підвищення їх розумової активності, пізнавальної діяльності. Такий урок – це збагачення емоційно-естетичного досвіду. Навчальні заняття в музеї викликають певний інтерес і стимулюють допитливість учнів, адже в кожному експонаті історія постає перед нашими вихованцями не безликою і далекою, а живою і динамічною.
З музейних світлин на нас дивляться обличчя попередніх поколінь, які ніби розповідають наступникам історію заснування і становлення нашого навчального закладу. Адже історія починається з людей. Тому вже стало доброю традицією щороку обов’язково організовувати відвідини музейної кімнати першокурсниками, а також зустрічі з ветеранами училища. Головна мета таких заходів – це залучення молоді до діалогу зі старшим покоління, кожне з яких залишило свій слід в історії училища.
Не всі історичні події зафіксовані в підручниках і розповісти про них можуть лише лише їх учасники і свідки. Тому однією із форм роботи з учнями на уроках історії в музеї є зустрічі з видатними постатями рідного краю. Особливо активна та плідна праця у цьому напрямку розпочалася з початком агресії Росії проти України. У зону бойових дій на схід пішли й наші учні та працівники, які відвідують свій рідний навчальний заклад, свою альма матер, після повернення. Такі зустрічі відіграють величезну роль у національно-патріотичному вихованні підростаючого покоління, особливо в умовах неоголошеної гібридної війни, прищеплюють учням почуття гідності за наших героїв як у минулому, так і повагу до сучасних захисників Україні, які боронять її від московського агресора.
Є в музейній кімнаті також науково-допоміжні предмети це твори образотворчого і декоративно-ужиткового мистецтва - вишивка, витинанка, мереживо, ткацтво, , різьблення, давні музичні інструменти, вироби, зроблені руками наших учнів, які допомагають у вивченні історії рідного краю.
Зараз музейна кімната Заліщицького ВПУ переживає період підйому, вдосконалює свої форми і методи. накопичує знання, щоб зберегти їх для наступних поколінь.
Музей – це осередок патріотичного виховання учнів.
Музей – це матеріалізована пам’ять народу, а пам’ять – сила, бо саме Завдяки історичній пам’яті людина стає особистістю, народ – нацією, країна – державою